Tuesday, 7 May 2013

~ I.S.L.A.M.I.T.U.M.U.D.A.H ~

"PERMUDAHKANLAH . JANGAN KAMU SUSAHKAN . JADILAH ORANG YANG MUDAH DAN SUKA MEMPERMUDAHKAN . "

I really loves that words . and I'll try to be the one . Insya-Allah . kenapa ? sebab Islam itu kan mudah . kenapa kita nak susahkan dan menyusahkan . kan ?


 Dulu-dulu kalau takde telekung je, rase buntu nak solat macam mane . Takde telekung, macam mane nak solat?

Dulu-dulu kalau singgah solat di masjid atau surau, mesti pilih telekung yang lawa-lawa, wangi-wangi. Kalau x,xnak pakai , kononkonon nanti bau terbawak bawak dalam solat.cari sampai jumpa yang bersih2 . xpown susah payah bawak telekung pegi mane-mane .

Dulu-dulu kalau solat di masjid atau surau, mesti aku yang paling last . Mesti yang paling akhir siap . Kalau boleh, muncung tudung tu nak tajam macam bucu roti tisu . Selagi muncung tudung bulat macam roti bom, selagi tu la dok ngadap cermin . Gigih betolkan tudung . Lipat telekung elok2 n masuk dalam beg .

Dulu-dulu kalau Ustaz Shahrul suruh solat pakai baju sekolah je xpayah pakai telekung , sekua bising2 . protes . xpuas hati .tak yakin bersih la . pakai telekung lagi bagus la . pakai telekung lagi selesa la . macam2 la alasan yang keluar .


hurmmm.
Ketiga-tiga situasi ni, kita  alami time sekolah menengah dulu. Tapi bila dah masuk matrik , ada something yang baru kema belajar dari student2 lain “Solat tanpa telekung.” Banyak pahala mereka. Tanpa perlu bersuara pun mereka mampu membiaskan sesuatu yang baik melalui perilaku mereka. Mudah je dapat pahala ;D .padahal dulu ustaz dah cuba untuk sampaikan dan biasakan kitaorg tapi masing2 tutup telinga , tutup mata , tutup hati .


Mula2 memang terasa janggal, rasa kurang selesa . Time solat rasa ternampak sana, ternampak sini. Tapi, lama2 Alhamdulillah. Mule timbul dalam hati, Islam bukan serumit yang disangka. Orang yang merumitkan adalah orang yang rugi . lama2 cuba pakai sesempurna mungkin supaya nak solat nanti senang . :D


Banyak yang kami belajar .
 Belajar untuk memakai pakaian yang boleh dibawa terus dalam solat . Bila sarungkan apa2 pown pakaian , soalan pertama yang muncul ," pakaian aku ni boleh guna untuk solat x ? " . kalau boleh ,thats mean u r covering ur aurat completely .
 Belajar untuk tidak merumitkan sesuatu keadaan walau kemana pun kami pergi . Belajar untuk menjadi wanita yang tidak mudah merungut . Belajar untuk sentiasa menjaga kebersihan & wudu’ supaya mudah tunaikan solat bila masuk waktu . Belajar untuk menghargai masa . Belajar untuk sentiasa mempelajari walau dari siapa pun .


Dalam Quran / Hadith , wanita tak disuruh untuk memakai tudung atau telekung tetapi wanita diwajibkan agar auratnya ditutup rapi . Bukan dengan tujuan untuk menyusahkan atau menghukum wanita tetapi untuk meletakkan maruah & darjat wanita di tempat yang tinggi . Di tempat yang sebetulnya .


Siapa kata haram pakai selendang , tudung jawa , tudung melayu , tudung siam , tudung bawal, tudung pari atau semua jenis tudung yang wujud sekarang ? Bidang 60 atau tudung bulat tue tidak diwajibkan pown dalam mana-mana Hadith. Bidang apa pun tak kisah asalkan sesuai dengan kita. Tak baik ye menghalalkan yang haram , mengharamkan yang halal. Pakai apa pun boleh asalkan penuhi 4 syarat pakai tudung ni . 
http://cikcahayabulan.blogspot.com/2012/10/assalamualaikum.html

 Senang je nak tau pakaian yang kita pakai okayy atau tak. Tengok depan cermin, tanya diri sendiri .

Hak menutup aurat bukan hak mereka yang belajar pengajian agama. Bukan hak asasi mereka yang tua tua. Bukan hak mutlak penceramah dan pendakwah . Menutup aurat adalah hak semua . Siapa yang tak tutup aurat maknanya dia tak menunaikan hak diri sendiri . Siapa yang tak tunaikan hak diri sendiri maknanya dia benci diri sendiri . Dia benci diri sendiri sebab sanggup letak risiko paling besar untuk jasadnya diseksa di neraka kelak . Kalau nak tahu, kecantikan sebenar terserlah bila seseorang itu menutup aurat biarpun muncung tudung tak setajam bucu roti tisu . Betul ni . Takkan nak tipu pulop ;D . tapi saya tetap nak tudung setajam bucu roti tisu . hehhehhe .

Isu pasal aurat ni , dah banyak kali dan akan sentiasa disebut2 . tapi ingat ye . memang isu aurat lebih kepada perempuan tetapi lelaki pown ade aurat yang kene ditutp kan . ! so 
untuk adik2 kema , joe, adik ! watch out ok !  i'm warning u !
and 
tabarruj ?
i'm still learning . sabar ye .

# jika kita MARAH pada seseorang , jangan sampai kita tidak nampak lagi KEBAIKANNYA dan jika kita SUKA pada seseorang jangan sampai kita tidak nampak KELEMAHANNYA . kalau ada yang MEMBENCI kamu , itu perkara BIASA kerana HIDUP ini bukan untuk membahagiakan SEMUA orang tetapi untuk mentaati PERINTAH TUHAN .

# besederhanalah dalam sesuatu melainkan pada yang SATU :D #

video


#  love isn't a decision . It's a feeling . It's doesn't comes with "rules" or instruction , It's just happen .Falling for someone has no rules or restriction . We fall not becoz we wanted to but becoz we felt that we have already fallen . ottoke ? #

No comments:

Post a Comment