Monday 2 November 2015

。 ◕‿◕。 Ibrah penantian 。 ◕‿◕。




。 ◕‿◕。Bismillahirrahmanirrahim. 。 ◕‿◕。


Ibrah penantian…


Sudah hampir 2 bulan aku ber’internship” di sini.
Habis waktu kerja jam 5.10. Kebiasaannya sementara menunggu en suami datang mengambilku,
masaku akan dihabiskan dengan menyiapkan tugasan sama ada di office atau di surau.
Kebanyakannya di surau .
Aku lebih selesa di situ .
Tenang dan menenangkan jiwa walau dalam apa pun keadaan .
Jika cuaca mengizinkan , masjid universiti itu menjadi pilihan.
Rumah Allah ! Sentiasa menjadi yang terbaik tanpa tandingan . Allah :’).


Hari ini aku menjadi insan yang ditegur sapa . Bukannya menegur .

Memang itu kelemahanku .

Tetapi apabila ada yang memulakan bicara, aku senang berbicara dan berceloteh.


Terlintas di fikiran , bagaimanakah dia semesra itu ?

Tidak segankah dia?

Memulakan bicara bertanyakan nama dan asal usul kepada orang asing untuk menjalinkan ukhuwah semata-mata kerana Allah .

Dari mana kekuatan itu datang?

Wallahi, aku juga tiada jawapannya.

Mungkin kerana manisnya ukhuwah lillahi Ta’ala itu yang mendorongnya.

Mungkin juga hablum minan-nas itu yang menjadi pemankin .


Sejak dulu, aku sentiasa kagum dengan insan-insan yang menjadi orang pertama yang menghulurkan persahabatan dan ukhuwah.

Sungguh mempesona .Kerana dia amat berjiwa besar.

Kemesraan itu menggagumkan .

Tetapi ciri-ciri seorang mukmin yang hebat itu membuatkan aku ingin mendekatinya.


Terima kasih adik.

walaupun tidak sempat bertukar nama,namun ada sesuatu yang boleh dijadikan ibrah dari pertemuan singkat itu.

Semoga bertemu lagi . Insya-Allah .

# belajar tak semestinya dari yang tua sahaja . (*-^)

-30/10/15

No comments:

Post a Comment